جنبش نرم افزاری و چیستی علم اسلامی
... بر این اساس، دایره علوم دینى همه عرصههاى معرفتى بشر را مىپوشاند . ارتباط منطقى و متدیک بین علوم کاربردى و دین باید تمام شود . البته این منطقى که از آن سخن مىگوییم، در واقع نظام منطق است; نه یک منطق بسیط; یک نظام منطقى که در هر عرصهاى، نحوه هماهنگى همان عرصه با دین را تمام کند . پیداست، اینکه ما مىگوییم فیزیک اسلامى به این معنا نیست که...
... من تحجر را در فرهنگ حاکم بر معرفتهاى دینىمان مىدانم . تحجر در منطق و در فلسفه منطق است . یعنى آنجا که ما روشسازى مىکنیم; حوزهها و نسبت آنها را با هم تعریف مىکنیم...
... علم را بر اساس فلسفه یونان تعریف مىکنیم، بعد هم مىآییم روایت اطلبوا العلم ولو بالصین را مطرح مىکنیم . درحالىکه همین روایات مىگویند: «علم هم از خانه ما اهل بیت علیهم السلام بیرون مىآید» . غیر از این، علم نیست و همهاش جهالت است . نگاه جامع نکردن و تفقه نکردن، آنجا که به سراغ دین مىرویم، مضر است...
... گروه سوم هر دو دیدگاه گذشته را نقد مىکنند و بر این باورند که باید میان حوزههاى عقلى محض و تجربى محض با حوزههایى که عقل و تجربه با ارزشها و آرمانها ادغام مىشوند، فرق گذاشت. ازاینرو، پیشنهاد مىشود که بین علوم انسانى و فلسفههاى مضاف از یک سو، و علوم طبیعى، منطقها و فلسفههاى محض از سوى دیگر، تفکیک شود...
... گروه پنجم با جهتدار شمردن تمامى دانشهاى بشرى، معتقدند که اساسا نظام معرفت را مىتوان به وصف اسلامى یا غیراسلامى موصوف ساخت...
برای دانلود "جنبش نرم افزاری و چیستی علم اسلامی" از مهدی میرباقری کلیک کنید...
دریافت
حجم: 47.5 کیلوبایت