موانع اجرایی جنبش نرم افزاری
غربیان اینطور تولید معرفت می کنند، حداقل بخشی از این کار به این ترتیب انجام می شود.چرا اکثر قریب به اتفاق اساتید ما-خصوصا در حوزه های علوم اجتماعی و انسانی –فقط برای تدریس صرف به دانشگاه ها می آیند؟ اساتید پیش از خروج از دانشگاه ها کجا می روند ؟به چه چیزی مشغولند؟...
... همانطور که شنیده اید گفته می شود صنف اساتید و عالمان دانشگاهی و حوزوی ، از جمله انگشت شمار صنوفی هستند که گفته می شود “برترین سرمایه های اصلی یک کشور“ هستند. آیا تا کنون شنیده اید یا خوانده اید که وضع معیشتی و محصولات معرفتی این بخش از “برترین سرمایه های اصلی ایران“ مورد پژوهش و ارزیابی غیر متملقانه قرار گرفته باشد؟ چرا چیزی وجود ندارد؟...
... خاستگاه و فلسفه پیدایش فصلنامه های تخصصی ـ پژوهشی چیست؟ درایران چه حکمتی دارد؟ اساتید مطابق مقررات وزارت علوم موظفند که مقالات پژوهشی داشته باشند. یک تیمهایی خانوادگی درست می کنیم. علی الاغلب این تحریریه های فصل نامه ای متعلق یک گروه اند. به مقالات یکدیگر آفرین می گوییم و امتیاز می دهیم. گاهی اوقات می شنویم که آقای دکتر هوای ما را داشته باش، من فقط 2 امتیاز لازم داشتم دانشیار بشوم و... بنده خدا آدم بدی نیست، اما گیر است، گیر پوشاک و اجاره خانه و... وقتی می شود دانشیار یک مرتبه حقوقش 30 تا 40 تومان بالاتر می رود...
... درغرب، سر دبیرها، فحول آن حوزه تخصصی اند. وضعیت و سوابق پژوهشی سردبیران فصل نامه ها چیست؟ چرا فصلنامه های ما اعتبار علمی و پژوهشی واقعی ندارد؟ چرا پیشکسوت ها در آن شرکت نمی کنند؟...
... رساله ها همه گزارش است: هابرماس اینگونه می گوید ، علامه طباطبایی اینگونه می گوید... خوب تو خودت ،نباید بعد از نظر اینها، نظر خودت را بگویی ؟ دانشجوی ارشد ودکتری باید حرف برای گفتن داشته باشد . اگر نه پس نظریات باید از کجا تولید شود ؟ کارخانه های تولید کسانی که قرار است معرفت تولید کنند، همینجاست که شما نشسته اید. در آسمانها نیست همین اساتید، کلاسها و مشاوره های رساله است، همین جاهایی که به جای معرفت چوب پنبه تولید می کنند و کاغذ!...
... در ایران بخشی از این مشکل متوجه شما دانشجویان نیست. مشکل از اساتید و عالمان جامعه است که نتیجه آن، متوجه شما هم می شود. ما باید آن ساختارها را بشناسیم و بدانیم چه موانعی به صورت بنیانی باز دارنده است تا بتوانیم بررسی کنیم که الان باید چه کنیم و از کجا باید آغاز کرد. نتایج این وضعیت در همه جا آشکار است. ما در واقع در همه زمینه ها دچار تقلیدگرایی و اصالت ترجمه هستیم...
... به اعتقاد بنده برای مقابله با ترجمه گرائی معرفت، موثرترین کار این است که نظریه پردازی بومی و درون زا را تشویق و تحریک کنیم. اما تشویق یعنی چه؟ یکوقت هست همایش می گذاریم، سکه می دهیم و... اما برای تحریک نظریه پردازی بومی و درونی لازم است که حاکمان و مسؤولان، هنگام مواجهه با مشکلات و معضلات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور، سراغ الگوها، سیاستها و راه حل های ازپیش طراحی شده ی غربیان که در پاسخ به معضلات ویژه ی همان جوامع و موافق تعلقات و نظام ارزشی و بینشی آن جوامع ساخته و پرداخته شده است، نروند. به عوض چه کار کنند؟ خیلی ساده است، متوسل به عالمان دینی یا متفکرین وطنی...
... مادام که این دو صنف، همزمان از وضعیت و نقش و سهم خودشان در قدرت و ثروت کشور رضایت نسبی دارند، انتظار یک جنبش نظریه پردازانه اصیل بومی گرچه پسندیده و مقبول است، اما صریح و خیلی ساده بگویم جامعه عمل نخواهد پوشید و همواره در حدآرزویی باقی خواهد ماند...
... اگر عالمان و حاکمان در این سه موضوع تلقیشان انفساً تغییر بکند (ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم) اگر تغییر در این سه زمینه رخ بدهد آن وقت عالم، جلوی چشم کینز دراز نمی افتد. حاکم ما هم همینطور. کینز را که می بیند، گرفتار او نمی شود. ولی این تلقی باید عوض شود وگر نه هیچ اتفاقی رخ نمی دهد. اگر من عالم را و خلقت را این دنیا بدانم و آخرتی ندانم ،حساب و کتابی را نبینم خدایی را نبینم،انسان رانبینم که کیست و چیست تا آخر همین آش و همین کاسه است. دویست سال دیگر هم نسلهای بعد می گویند اینها کی بودند؟ چه کار کردند؟چه اجداد بی غیرتی! پول نفت را خوردند و رفتند...
برای دانلود "موانع اجرائی جنبش نرم افزاری" از دکتر سعید زیباکلام کلیک کنید...
دریافت
حجم: 88 کیلوبایت