ثبات و تحول در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)
... گروه سومى هم هستند که سعى کردهاند به طور منصفانه و در واقع با بى طرفى و از سر «علم» و با تکیه بر «روش معتبر»، به توضیح موضوع «ثبات و تحول در اندیشه حضرت امام (ره)» بپردارند.
... به نظر نگارنده اولا، اندیشه سیاسى حضرت امام (ره) دچار تحول شدهاست. ثانیا، این تحول مبتنى بر اصول ثابتى بودهاست. ثالثا، آن اصول ثابت، مشتمل بر مواردى چون «اجتهاد»،«شرایط زمان و مکان»، تکلیف، مصلحت، اصل تقدم اهم بر مهم، اصل عمل به قدر مقدور و سایر اصولى که در ادامه ذکر خواهد شد، مىشود. رابعا، تحول در اندیشه سیاسى یک متفکر، نه نقطه قوت آن اندیشه است و نه نقطه ضعف آن; بلکه جهت تحول و مبناى آن است که موجب قوت یا ضعف مىگردد.
... بر همین اساس است که در اندیشه سیاسى امام، فقها مکلف بودند که براى «تحصیل» حکومت تلاش کنند و البته «اگر یکى از فقیهان زمان به تشکیل حکومت توفیق یافت، بر سایر فقها لازم است که از او پیروى کنند.»
... «امام خمینى دو قرائت مختلف از حکومت دینى ارائه کردهاند; قرائت اول به «دولت دینى» و قرائت دوم به «دین دولتى» منتهى مىشود.»...
... به نظر مىرسد به دو روش مىتوان چرایى تحول اندیشه سیاسى حضرت امام را توضیح داد; یکى به طریق طبقه بندى محتواى اندیشه سیاسى اسلام و بیان دیگر، استفاده از روش «گفتمان سازى» در حوزه اندیشه سیاسى و دیگرى، از طریق فهم مکانیزم «اجتهاد» در مکتب شیعه و فضاى حاکم بر استنباط احکام اسلامى...
... بدیهى است که اصل حفظ مصلحت جامعه، مصالح کشور، مصالح اسلام و نیز اصل دفع ضرر از جامعه، کشور و اسلام; و در کل، حذف و دفع مفاسد مورد اهتمام حضرت امام و متجلى در اندیشه سیاسى ایشان بوده است. بنابر این، در تفسیر و تحلیل اندیشه سیاسى ایشان لازم است، به اصول مذکور توجه کنیم...
برای دانلود "ثبات و تحول در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)" از حجه الاسلام دکتر نجف لک زایی کلیک کنید...

حجم: 104 کیلوبایت